tirsdag den 21. juli 2015

Er der også gemt en lille Mumitrold i dig?

Er I også fra den tid, hvor I så Mumitroldene i fjernsynet, især lørdag og søndag morgen, når man ikke skulle i børnehave?
Denne dejlige barndomsserie glemmer jeg nok aldrig, især ikke når man i dag dagligt bliver mindet om dem både på diverse krus, tallerkner, bestik, tøjdyr, dåser mm.
 
For noget tid siden blev jeg spurgt af mine søde veninde, som ligesom jeg elsker Mumitroldene, om ikke jeg ville tegne nogle af dem evt. med mine zentangle-streger. 
 
Jo, jo jeg laver da lige igen en overspringshandling fra alle mine andre projekter, greb tegneblokken og skitserede et par streger ned. Dette kom der derfor denne lille serie Mumitrolds-tegninger ud af.
 
To af dem, billede 1 og 2 har jeg valgt ikke at lave i zentangle udgave, men derimod bare ladet dem stå for sig selv. Dette synes jeg tager sig meget pænt ud, da Mumitroldene i sig selv jo er hvide. Mumrikken og Lille My har jeg til gengæld lavet med mine zentangle-mønstre, hvilken jeg også synes giver et fedt udtryk.
 
Er der også gemt en lille Mumitrold i dig?
 



 
Vidste du iøvrigt, at mumitroldene er skrevet af den finlandsvenske forfatter og tegner Tove Jansson.
 
Mumitroldene blev produceret første gang som tegnefilm i 1994, da var jeg kun 6 år gammel. Filmene blev bl.a. meget populære i Sverige og Danmark, bl.a. på grund af deres tydelige finlandssvenske accent.
Der har også været produceret dukkefilm, som dog ikke har nydt lige så stor popularitet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.