mandag den 27. november 2017

Årets adventsstager 2017 - DIY


Med kun 4 dage til 1. december og præcis en uge til 1. søndag i advent er det vidst okay at begynde at finde julepynten frem i mit lille hjem. Jeg er ikke til det helt store med røde nisser og en masse lys og glitter, jeg er nok mere til det minimalistiske og dets enkelthed, men det skyldes måske nok, at mit hjem jo ikke er kæmpe stort, så det kan hurtigt blive for overfyldt med alle de små ekstra julenips man finder frem i denne skønne juletid.

I dag med kun en uge til 1. søndag i advent synes jeg dog, at det var på sin plads at tage mine hjemmelavede adventstager frem, som jeg lavede sidste år. Jeg har været utrolig glad for de to stager dels fordi de ikke fylder så meget og så kan de faktisk bruges året rundt. Ja du læste rigtigt, jeg har dem nemlig stående hele året rundt.

Efter en del forespørgsler fra sidste år kommer der her en lille hurtig DIY på, hvordan jeg har lavet de to adventstager, måske du så selv har mod på at lave dine egne enkle stager i år eller måske som en kommende julegave.
 
Firkantet adventsstage
Materialer:
  • Træperler, husk 4 af dem skal være med stort hul, så der kan være plads til et bloklys
  • Kobber og sort akrylmaling
  • Lak
  • Små tal fra 1-4
  • Lædersnor 120 cm
Alle mine materialer er fundet i Panduro Hobby

Den første du ser på billede 1-4 er lavet af træperler og små træbloklys, som jeg efterfølgende har malet med sort og kobbermaling. Andre farver kan selvfølgelig bruges, det er alt op til dig.  Efterfølgende har jeg sat tallene på fra 1-4 på de fire store bloklys malet dem skiftevis sort og kobber, hvorefter de er blevet lakeret med lak. Herefter har jeg taget en sort lædersnor på ca. 120 cm og sat de store træperler på som perler på en snor. Se evt. billede.

Slutvis binder du en knude i hver ende, så perlerne ikke kan løbe. Husk ikke at lave snoren for stram ellers kan selve stagen ikke have mulighed for at lave små fine sving, når den står på bordet.

Når december måned er slut så behøver du ikke tage stagen væk, du vender den blot rundt, se billede 4, så har du en fin stage uden tal som kan stå fremme i vindueskarmen eller ligesom jeg på klaveret året rundt.
 

 

 
Når december måned er slut vender du bare stagen rundt og vupti så har du en lysestage til hele året.

 
 
Lang lysestage medrunde træperler
 
Til denne stage har jeg brugt:
  • 13 træperler i forskellige størrelser, husk 4 af dem skal være med hul i toppen således, at der kan sættes et stearinlys ned i.
  • Sort og kobber akrylmaling
  • Lak
  • Lædersnor ca. 120 cm
  • Sorte klistermærketal fra 1-4
  • 4 hvide lys
Materialerne til denne stage kan også købes i Panduro Hobby
Ligesom den anden stage starter du med at male træperlerne i henholdsvis sort og kobberfarve, andre farver kan du selvfølgelig også bruge alt efter hvad du synes passer til din stil. Husk at lade enkelte perler blive i træ.

Laker perlerne og lad tørre. Herefter putter du træperlerne på skiftevis, som du nu synes er pænt og binder en knude i hver ende af lædersnøren.

Sæt nu de 4 klistermærketal fast på de hvide lys og put dem efterfølgende i de træperler hvor der er  huller i.

Vupti så har du din egen adventsstage. Når december måned er gået putter du bare andre lys i uden tal og således kan den bruges resten af året.
 

 



 
Jeg håber meget at du kan bruge min DIY og har du lyst må du meget gerne tagge mig på Instgram @helenasolskin eller dele det på min Facebookside Helenas kreative verden, hvis du laver en ligende.
 
De varmeste julehilsner Helena




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.